Ceny przyborów i zeszytów dla dzieci wzrosły średnio o ponad 14 proc., w porównaniu do roku 2021. Najbardziej podrożały artykuły z materiałów syntetycznych oraz z papieru.

Z analizy przeprowadzonej w lipcu br. przez UCE Research i Hiper-Com Poland wynika, że ceny artykułów szkolnych wzrosły średnio o 14,2 proc., czyli nieco poniżej oficjalnego poziomu inflacji, co jest mniejszym wynikiem niż zapowiedzi ekspertów. Według autorów analizy na 59 badanych produktów szkolnych, 43 zdrożały, 15 staniało, w jednym przypadku cena się nie zmieniła.

Według Katarzyny Grochowskiej z Hiper-Com Poland na wzrost cen wyprawki szkolnej wpływ ma wiele czynników. Wśród nich są inflacja, rosnące koszty energii, paliw oraz pracy. Jak informuje ekspertka, najwyższe ceny artykułów szkolnych prawdopodobnie będzie można zobaczyć na przełomie sierpnia i września, bo w tym okresie największy jest również popyt. Dodatkowo w tym czasie rodzice uczniów otrzymają świadczenia z rządowego programu +Dobry start+, co zachęci sklepy do podnoszenia cen.

Co jest aktualnie najdroższe?

Z analizy cen wynika, że prawie dwukrotnie wzrosły ceny okładek na zeszyty i notatniki. O ponad 83 proc. zdrożały przyborniki na biurko, farby plastyczne akrylowe podrożały o 49,4 proc., zeszyty na spirali o 48,2 proc., a bloki techniczne białe o 43,4 proc.

Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland zwróciła uwagę, że wśród produktów, które najbardziej zdrożały są artykuły z materiałów syntetycznych i z papieru. Wynika to z wysokich kosztów transportu i logistyki. Z kolei papier drożeje systematycznie już od wielu lat. Dziś za zeszyty trzeba zapłacić dwukrotnie więcej niż w zeszłym roku. 

Z puli produktów, które staniały w porównaniu do ubiegłego roku, na pierwszym miejscu znalazły się markery do tablic. Ich średnia cena spadła rdr o 54,9 proc., o prawie 36 proc. staniały długopisy klasyczne, o 1/3 wieczne pióra, a żelowe długopisy są tańsze o 18,5 proc.

Według Pryzmont powodem obniżki cen przyborów piśmienniczych może być przyśpieszenie nauki zdalnej i cyfryzacji w szkołach. Pewne procesy i praktyki znane z nauki zdalnej pozostały, zmniejszyło się więc zapotrzebowanie na tego typu artykuły.

Analizę przeprowadzono w terminie od 1 lipca do 15 sierpnia br. Porównano ceny 14,1 tys. produktów w 22 kategoriach, w tym 59 najczęściej wybieranych przez konsumentów artykułów szkolnych, które pochodziły z ofert ponad 40 tys. sklepów należących do 38 sieci handlowych. Badaniem objęto wszystkie na rynku dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience oraz cash&carry.