Mercedes-Benz Manufacturing Poland i Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna „INVEST-PARK” podpisały umowę na budowę bocznicy kolejowej i centrum logistycznego dla fabryki Mercedesa w Jaworze.
Jak wiadomo, fabryka Mercedes-Benz w Jaworze jest ważną częścią sieci produkcyjnej Mercedes-Benz Powertrain (produkcja silników i napędów) i zaawansowanym technologicznie miejscem produkcji wysoko wydajnych, czterocylindrowych silników benzynowych i wysokoprężnych, a także baterii do samochodów Mercedes-Benz typu hybryd plug-in i elektrycznych modeli Mercedes EQ.
Jaworska placówka od początku była zaprojektowana jako zakład, który miał być neutralny w kwestii emisji CO2. Nie dość, że w energię elektryczną zaopatruje ją pobliska farma wiatrowa (VSB), to fabryka korzysta również z nowoczesnych urządzeń oraz innowacyjnych technologii. Warto wspomnieć, że Mercedes z Jawora zajął pierwsze miejsce w rankingu Forbes Polska „Poland’s Best Employers 2021” w sektorze motoryzacyjnym.
Kolejny krok w stronę zmniejszenia emisji CO2
Prace budowlane nad nową bocznicą kolejową rozpoczną się za kilka miesięcy, a ich zakończenie zaplanowano na 2024 r. Nowa infrastruktura będzie służyć przede wszystkim przyjaznej dla środowiska dystrybucji baterii elektrycznych z Jawora do fabryk Mercedesa na świecie.
Jak potwierdza dr Andreas Schenkel, Prezes Zarządu Mercedes-Benz Manufacturing Poland, dążenie do neutralności pod względem emisji CO2 było celem fabryki od samego początku. Dzięki nowej bocznicy kolejowej transport drogowy zostanie znacznie zmniejszony.
Inwestycja obejmuje budowę bocznicy kolejowej w południowo-zachodniej części strefy ekonomicznej. Bocznica połączona będzie z linią kolejową nr 137 Kędzierzyn Koźle – Kamieniec Ząbkowicki – Legnica. Obok powstanie nowoczesna platforma przeładunkowa z zaawansowaną technologicznie infrastrukturą.
Projekt finansowany jest ze środków WSSE oraz MBMPL, a koszt szacowany na kilkadziesiąt milionów złotych. W najbliższym czasie zostanie ogłoszony przetarg.